Nová AMIGA po letech - 6.díl - Přenos SW z PC do Amigy

15.10.2022

Ležím si takhle jednou večer v posteli a nemůžu usnout. Pořád musím přemýšlet. Tak Amigu mám, funguje, mám k ní 2 diskety s Workbenchem 1.3 a 7 disket s hrami. Hmmm nic moc. Jak já ale vlastně dostanu na diskety další programy a hry ? To byl pro mě v tu chvíli neřešitelný problém. Pár disket mi z devadesátek zůstalo doma a záhadně přežilo do dnešních dnů, co na nich je netuším, ale vzhledem k tomu, že Workbench 1.3 mi neukáže co je na disketě když soubory nemají ikony, jsem nahranej. Po vložení neznámého disku disketovka zachroupala ukázala se ikona, tu když jsem otevřel tak okno bylo prázdný a sloupeček vlevo naznačoval že prázdná není, je zaplněná a zbylo na ní trochu místa. Napadlo mě mrknout do Shellu a příkazem DIR si prohlédnout disk.

No jo, ale to mi samozřejmě vypsalo soubory na disku Workbench. Když jsem tam dal neoznačenou disketu a napsal DIR objevila se tabulka abych vložil disketu Workbench a pak se zase vypsal adresář Workbenche. Tak tudy cesta nevede - dál se nedostanu. Zkrátka potřebuju nějaký diskový manažer jinak se nehnu z místa - například Directory Opus co si pamatuju byl vynikající.

Vlastně ne moment. Už se mi začíná z mlhy pomaličku vynořovat řešení. Panebože co chcete když jsem byl 20 let absolutně mimo, jak si mám asi pamatovat všechny ty věci z doby "tenkrát" já už to všechno totálně zapomněl ! Nějak šlo rezidentní příkazy zkopírovat do RAM DISKU a odtud by si je DOS bral aniž by potřeboval disketu s Workbenchem, no jo ale nevím jak na to, fakt ne v tuhle chvíli. Takže mě napadlo ještě druhý řešení a to :

Dám tam disk s Workbenchem, znovu otevřu Shell nebo CLI já nevím, napíšu DIR a ukáže se mi výpis disku Workbench - pohoda, teď tam dám tu druhou svojí neznámou disketu a nebudu dávat DIR protože to by se mi zase chtěl vypsat adresář z Workbenche logicky žejo ? Jsem přece pořád jakoby v adresáři Workbench ikdyž tam mám jinou disketu. Teď musím napsat "CD DF0:" bum a jsem na svojí disketě. Teď když napíšu DIR, tak mi pochopitelně vyskočí tabulka pro vložení disku s Workbenchem, on si natahá a spustí příkaz DIR a vzápětí vyskočí tabulka abych vložil zase zpátky svůj disk a tradáááá už mi konečně vypsal adresář na mojí disketě ! Trvalo to, někteří si možná ťukají na čelo, že je to jasný, ale pardon já opravdu 99% věcí zapomněl a postupně se mi to určitě vybaví nebo zbytek nastuduju, to není nikdy na škodu. Co to vlastně na tý disketě bylo ? Blbosti, nějaký obrázky na který se teď beztak nepodívám a podobný kraviny. Důležitý je, že si aspoň můžu prohlídnout zbylé diskety. Je to teda ale Mariáš to vám povím to přehazování disket. Proto se to myslím nějak dělalo že kdo má jen jednu disketovku  tak ty základní příkazy se rezidentně dávaly do RAM disku, pak to prohazování odpadalo. No na ostatních disketách byly texty a moje hudební moduly co jsem dělal. Páni taková vzácnost a všechny diskety přežily do dnešních dnů více než 20-25 let ! Tak a teď už snad můžu jít spát, zítra vymyslím jak dál a co s tím.

Kdyby byly ty tolik vzpomínané devadesátky i se všemi jejich negativy, zašel bych k sousedovi nebo ke kamarádům co měli Amigy a přinesl si domů programy nakopírovaný na disketách a bylo vymalováno. No jo ale čas letí jako voda. Pár z nich už bohužel nežije a ostatní Amigy taky dávno nemají a pamatují si taky hovno jako já. Vlastně neznám v živý formě nikoho kdo by v tom ještě dneska dělal. To máme internet, všude tuny programů a obrazů disket ve formátu ADF nebo DMS, ale jak to dostanu já do svýho kompu to ještě nevím ...

Moment. Matně si pamatuju, že když se propojily 2 Amigy myslím že seriovým kabelem tak si takhle posílali data jakoby po modemu, trvalo to dlouho, ale šlo to. Nějak tak to přeci může fungovat i z PC do Amigy.

Podumal jsem a pohledal na internetu a skutečně to jde. Jediný co potřebuju je Sériový kabel zvaný něco jako NULL modem cable. Já jsem koupil u firmy Softcom tenhle:

a pak ještě redukci aby na 25DIN byla samice

Celkově to přišlo na : 78,- Kč kabel o délce 1,8 m a redukce 89,- + pošta, což je super. Protože tady jsem chodil po krámech s počítačema i s těma součástkama a všichni "Bohužel, to už my nebereme, my jedině USB a HDMI "a milion zkratek všeho možnýho. To já vím taky, že jsem trapnej a nemoderní :-D 


No ale nejvíc mě dojali v Datartu nebo ElectroWorldu ? Když jsem tam přišel :"Dobrý den" oni:"Dobrý den, potřebujete něco ?" já:"Jo kabel, ale ten vy tady mít asi nebudete, přesto se mrknu" oni:"A jaký kabel, možná bychom vám mohli poradit..." Tak jsem si je prohlídl, jeden cucák a druhej malinko starší, klasika IQ tykve, vyučený tak maximálně jako prodavači zeleniny, ale protože umí čumět do mobilu, tak prodávají elektrospotřebiče. Říkám: "To asi ne, tohle nabudete znát" Oni se na sebe podívali a jakoby mi četli myšlenky říkali uraženě: "Víte, ale my tady nejsme blbci !!" Já: "Jo, jo, já se tam mrknu" - samozřejmě nic, ale chtěl jsem to zkusit. Na odchodu: "Hmm tak nic .." a oni:"A pane, co jste to vlastně sháněl za kabel ?" Já: "Sériový kabel, na propojení dvou počítačů a přenos dat mezi nimi, aby na jednom konci byla samice 9PIN a na druhým samec nebo samice 25 PIN" Viděl jsem jak protáhli obličeje: " Jo tak to bohužel nemáme, ani vlastně nevím co to je. A USB nechcete?" Tak to byla taková malá vsuvka jako důkaz, že když neco sháním pokaždý je to exotické zboží.


Pohledal jsem na internetu, shlédl pár videí a můžu vám říct, že jsem z toho byl stejně jelen. Takže ještě jednou a ještě jednou a pak pro jistotu jsem si tu stránku nechal otevřenou a každou chvíli do ní koukal.

Ve zkratce jde o to, že po propojení PC a Amigy tím sériovým kabelem si musím stáhnout dva prográmky. ADF Sender Terminal a Transdisk. Zapnu PC a Amigu. Udělám si kopii Workbench diskety, protože s ní budu šaškovat a nerad bych si poničil originál to dá rozum, navíc si z ní musím vymazat blbosti jako jsou hodiny, program Say na mluvení a to asi stačí, disketa je totiž narvaná a potřebuju místo právě na ten program Transdisk. Nainstaluju na PC ADF Sender Terminal. Na Amize ve Workbench, skočím do nastavení - Preference a nastavím sériový port, většinou se doporučují hodnoty rychlosti přenosu 19200, 8, N, 1, RTS/CTS. V ADF Sender Terminalu si nastavím stejné hodnoty na sériovém portu, nalistuju si program Transdisk k odeslání a otevřu port. V Amize si spustím Shell nebo CLI terminál a do příkazové řádky napíšu : type ser: ram:transdisk . V ADF Sender Terminalu odešlu tlačítkem SEND. Co se stalo ? Nic se nestalo ? Ale stalo. Zázrakem se mi zkopíroval program Tansdisk do RAMdisku. Dobře není to zázrak, ale vypadá to tak. Teď je potřeba abych si ho honem z RAMdisku zkopíroval právě na tu záložní disketu s Workbenchem - copy ram:transdisk df0:  tak a teď ještě zase pozměnit Startup-sequenci Workbenche (je to něco jako autoexec.bat u PC - zavaděč co se má kam nahrát a spustit když najíždí systém z disku nebo HDD) aby při každém najíždění z této diskety nakopíroval hned program Transdisk zpátky do RAMdisku, napíšu do CLI: run nil> copy df0:transdisk ram: to jak jsem prve šachoval při výpisu adresáře z jedný diskety na druhou tak teď při posílání už nemusím pořád dokola čenžovat Workbench a prázdnou disketu když zavolám Transdisk.

Když chci poslat obraz s disketou z PC a zapsat  jí na Amize na prázdnou postupuju takto: 

Stáhnu si ADF obrazy z internetu, v Amize si naformátuju libovolný počet potřebných disket. Vložím prázdnou disket, v CLI terminálu napíšu příkaz: ram:transdisk -w ser: -d trackdisk 1 a ted čekám na přenos, na PC v programu ADF Sender Terminal nalistuju obraz v ADF a odešlu. A hle na Amize se rozsvítí disketová mechanika a zapisuje na disketu. Opět zázrak a nemožné se stává realitou. Pomalu bez ničeho jsem si přenesl obrazy disket na fyzické diskety. První pochopitelně byl už vzpomínaný Directory Opus to je základ. 

Já vím že už to muselo jít i tenkrát kdysi, ale to nebylo potřeba když se kopírovaly klasicky diskety. Taky to poměrně dlouho trvá, řekl bych kolem 5ti minut + - . Tenhle postup jsem si odvodil a zapsal protože teď po delší době když píšu tenhle článek už si ho nepamatuju a snažil jsem si vzpomenout. Myslím taky že jsem měnil rychlost přenosu, protože mi to nějak nechtělo chodit a tak jsem jí stahoval níž.

Hezký a srozumitelný návod a vlastně celkem 3 varianty popisuje MISTICJOE zde: https://www.amiga.cz/?p=1498 určitě jsem to dělal v kombinaci s jeho návodem a s jedním v angličtině, asi to byl manuál přímo k ADF Sender Terminalu. 


No a jako druhou variantu bych asi volil GOTEK, teda kdybych ho v tenhle moment měl. On totiž přišel na řadu až trochu později, ale o tom zase jindy ...

2022 Cynicc Art - Ladislav Panko
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky