Nová AMIGA po letech - 3. díl - Retrobrighting - Vybělení

15.08.2022

Varianta č.1 :

První část bělení jsem chtěl začít mokrou cestou. Má to výhodu, že nejste závislí na venkovním počasí a bělit můžete klidně v prosinci. Nevýhodou je spotřeba elektřiny, zvláště dneska..

Připravil jsem si velkou plastovou přepravku, vylepil ji silnějším alobalem i víko. Koupil dostatečně silný zdroj 230V/12V stejnosměr. Pásek UV diod, délku už nevím asi 2m ?  Vyložil jimi dno, stěny a víko krabice, přilepil je ke stěnám izolepou a zapojil ke zdroji. Svítí to pěkně.

Vyndal jsem z Amigy klávesnici a opatrně, někdy s větším násilím sejmul všechny čepičky z kláves. Na to je dobré mít vytahovač zde na obrázku :

 jinak se může stát, že si rozervete prsty do krve o ostatní čepičky. Vytáhnout jdou opravdu těžce. Čepičky jsem umyl v Jarové vodě a vydrhnul od hrubých nečistot kartáčkem na ruce. Pak jsem je hodil do té menší přepravky a zalil technickým peroxidem o síle 12 nebo 16% na čištění bazénů a trochu to naředil teplou vodou. Vrazil do velké přepravky, zapnul zdroj a přikryl víkem. Každou hodinu jsem se chodil dívat a pozorovat jestli to něco dělá. Teplý roztok a bublinky na čepičkách kláves byly známkou že to něco dělá. V UV světle ikdyž si rozsvítíte normální světlo se moc nedá poznat jestli se to bělí nebo ne, až po vyjmutí, opláchnutí a vysušení a na denním světle je teprve něco vidět. A taky je dobrý to s něčím porovnat nebo vyfotit před a po za stejných podmínek. 

tady je to vidět - půlka je původní a půlka vybělená

Takto jsem to tam nechal máčet a bělit jeden den asi 14 hodin a další den asi ještě 12 hodin. Ono záleží na výkonu toho UV světla a síle roztoku. Rozhodně jsem nechtěl abych měl čepičky rozleptané nebo poničené.

Stejně tak jsem udělal i myš, protože je malá a vejde se tam, akorát se musí nějak zatížit jinak plave na hladinu.

hezky prokoukla


Variantu č 2: 

jsem využil u skříně nebo jak se říká správně česky case počítače (u klasické Amigy se nedá vlastně o skříni mluvit protože to je přerostlá klávesnice s celým počítačem uvnitř). K tomu je potřeba dobré počasí - hodně dobré, až bych řekl přímo pařák a to mi teda moc nevycházelo. Buď lilo nebo jsem nebyl na dosah. Ono ať to dáte do kapalné lázně nebo krému, tak to musíte hlídat a mít na očích. Těžko to dám za barák a tam mi to první blbec buďto rozkopne a zničí nebo do toho spadne malý děcko, zatímco já budu doma pít kafe a mastit hry na počítači. Nastal cyklus kdy měl být pařák celý víkend a já měl ranní 12tku - výborná konstelace. Všechno jsem rozebral a vzal si to ssebou a jakmile se udělalo hezky, už jsem nelenil a využil každou minutku. Vzal jsem si průhlednou obalovací folii ve velké roli jak se do ní balí zboží v krámu. Naměřil a nastříhal jsem si kusy, položil do ní plast z Amigy a štětcem jsem jí potíral peroxidem Kallos Oxi 6%, tuším že to používají kadeřnice, tam někde jsem ho objednával. Je slabší, ale Slunce dělá zázraky. Co nejrovněji jsem Amigu zabalil, aby tam nebyly faldy a to samé udělal se spodní částí. Když už jsem byl v tom, tak jsem to samé udělal s mým Commodore 64C, tehdy jsem to odflákl a nebyl spokojenej, tak jsem to chtěl napravit.

tady už se společně sluní

Hlavně nezapomenout kontrolovat jak Slunce postupuje, aby si žádná část ničím zbytečně nestínila, to nechceme. Na konci dne jsem to sbalil, vyndal z folie a opláchl hadicí a jarovou vodou a nechal vyschnout. Druhý den jsem celý postup znovu opakoval. A výsledek ? 

 po opláchnutí chudák skončila na dlažbě :-D

Na internetu a youtube existují spory co je lepší. Že gel ve folii dělá na plastech mapy. Ano to je pravda. Musí se skutečně dobře rozetřít a šikovně zabalit tak, aby tam nevznikaly stíny a čáry způsobené právě větší vrstvou gelu a nebo faldem z té fólie. To je tam pak vidět. Jenže když na konci dne plast umyjete a zkontrolujete a druhý den akci opakujete výsledek už je lepší a pak už tam není žádná chyba vidět. Mě se to tak podařilo. Opravdu ten gel + venkovní Slunění mi přišlo co se týká energií bez výdajů, ale musí být fakt nádherně a váš úkol je to vychytat. Další věc je jak je ten plast velikej a kdybych měl třeba case od Amigy dát do velké přepravky a zalít peroxidem kolik by ho tam asi muselo být ? Asi dost žejo ?

Dopadlo to skvěle a já jsem rád - teď to chce nepodělat to a přikrejvat počítač - jeden tip už mám je to UV protiprachový kryt na míru :-)


2022 Cynicc Art - Ladislav Panko
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky